- Rävflickan skrev:
- Jag brukar inte tänka så mycket på olika tempus men jag är inte så petig. De kanske är andra som tycker att det är viktigt. Men inte jag . Jätte bra kapitel föresten.
Haha, okej, så bra då ^^ Nytt kapitel nu, i alla fall!
Kapitel 7
Träningsdags. Bara han tänker på det så knyter det sig i magen på Peeta. Han är ganska bra på knivkastning, och han kan lyfta tunga saker också. Men hans starkaste gren är väl kamouflering. Fast, vad skulle det hjälpa om han blev jagad av karriäristerna? Han skulle ju inte kunna säga:
"Vänta! Låt mig bara kamouflera mig lite och sen springa en bit och gömma mig. För då kan ni inte hitta mig!"
Åh! Nu måste du ta dig i kragen och ge allt, tänker han. Du kan kanske fixa det här! Du kanske, med en otrolig tur, vinna det här. Fast då måste ju Katniss dö. Nä, det får hon inte. Om jag återvänder till Distrikt tolv ensam så skulle det inte vara Peeta som återvänder. Det skulle vara en själlös varelse som alltid kommer vara psykiskt skadad. Hellre att hon överlever och inte jag, för hon hyser inga känslor för mig, och på så sätt kan jag rädda hennes liv, även om hon inte fattar det...
Hans tankar störs av Effie som säger:
"Idag är det en stor, stor dag!"
Yay! Peeta jublar sarkastiskt i huvudet och går ut ur sitt rum.
Väl vid frukostbordet finner han Haymitch som med viss - men inte 'normal' - ostadighet fäster ögonen i Peeta. Peeta höjer på ögonbrynen. Men det enda ljud Haymitch åstadkommer är något som låter som "Hajaiu". Det är nog bara det faktum att han är ganska trött som gör att han nästan inte kan prata. Eller, hoppas det.
Efter ett tag kommer Katniss in, och Haymitch blir mer engagerad och försöker få deltagarna att berätta sina styrkor, delvis svagheter. Peeta kan inte undgå att säga Katniss styrkor som han vet om - att hon till exempel kan skjuta en ekorre med en pil genom ögat, helt perfekt - för att Katniss verkar inte pigg på att säga något alls. Han tror att Katniss ska uppskatta hans hjälpsamhet, men hon ser ut att bli irriterad och ger igen genom att säga Peetas styrkor. Nu är det Peetas tur att bli irriterad. Som om något av det ska hjälpa honom att överleva. Men Haymitch tar Katniss parti och säger att hans styrkor kan vara bra att ha.
Jo, visst, tänker Peeta.
Det andra intressanta som tas upp under frukosten är att Haymitch beordrar deltagarna att hålla ihop och träna tillsammans, fast inte efter en del protester från båda deltagarnas sidor. Tillslut blir Haymitch förbannad och skriker åt dem, och därmed är det slutdiskuterat. Det kan vara både bra och dåligt att göra på det sättet, men det finns inget att göra åt.
En halvtimme senare befinner de sig nedanför huvudstadens mark, några våningar under Träningscentret, där träningen hålls till. När Peeta står och tittar på karriäristerna kan han inte låta bli att känna sig ganska liten. Till och med flickan från Distrikt ett ser ut att vara kraftigare än Peeta. Det är dock inte så konstigt; de har ju tränat till det här sen de var fem år. Karriäristerna brukar vara de deltagare från Distrikten ett, två och fyra. Peeta vet inte varför inte trean räknas som ett sådant distrikt, men det måste bero på att det är ett ganska fattigt distrikt. Kanske inte lika fattigt som tolvan, men ändå. Det Peeta vet om distriktet är att det tillverkar elektronikvaror till huvudstaden. Det måste vara ganska nyttigt att vara från det distriktet och sen komma till huvudstaden, där nästan allt är tekniskt.
Nu börjar en kvinna vid namn Atala börjar predika om de nödvändiga sakerna att veta när de befinner sig här - som att de inte får slåss med varandra och sånt. Fastän han koncentrerar sig så far det han hör in genom ena örat och ut genom det andra på Peeta. När de tillslut ska sätta igång att träna står både han och Katniss och tittar oförstående på varandra ett tag. Sen säger Peeta:
"Var vill du börja?"
De båda blickar ut mot de andra deltagarna. Några ser jätteosäkra ut, medan karriäristerna inte bryr sig om något annat än det de håller på med.
"Vi kan väl knyta knopar?" säger Katniss.
Okej, det kan vara bra faktiskt, tänker Peeta, men han säger:
"Bra idé."
Vid denna station är det Katniss som ståtar; hon kan lite grann om det här, och tränaren visar henne en speciell fälla som får en att dingla upp och ner i benet.
Så småningom går de vidare till kamouflage-stationen. Här är det Peeta som tar övertaget. Han tar bland annat lera och bärsaft på sin hy, och smetar ut det till det ser helt otroligt bra ut. Han förklarar för Katniss att det är han som gör bageriets tårtor. Hon verkar bli irriterad över hans skicklighet, för hon säger:
"Underbart. Tänk om du kan glasera ihjäl någon."
Peeta känner sig lite sårad över hennes kommentar, men han är ganska bra på att inte ta åt sig så mycket av vad folk säger.
Träningen pågår i tre dagar, och sen är det dags att ensamma visa spelledarna sina skickligheter. De ska sen bedöma en genom att poängge deltagarna mellan ett och tolv. Tolvan är ovanlig, men åtminstone en delas ut varje år. Poängen kan vara avgörande om vilka sponsorgåvor man får; höga poäng lockar självklart fler sponsorer. Haymitch gav dem order att hålla sig borta från det de redan kunde och var bra på - i Peetas fall tyngdlyftning och knivkastning - för att visa spelledarna det när de är ensamma.
Men det finns grenar de är bra - fast kanske inte bäst - på, som till exempel brottning. En dag när de ska öva spjutkastning upptäcker Peeta en sak.
"Jag tror vi har fått en skugga", viskar han.
Det är en liten flicka står en bit bort och tittar på dem. Hon måste vara omkring tolv. Hon är liten och späd, mörkhyad och står med armarna höjda en bit ut från kroppen precis som om hon skulle lyfta från marken. Peeta söker i sitt minne efter ett namn på flickan, för han är säker på att han har hört det. Plötsligt får han en snilleblixt.
"Jag tror hon heter Rue", säger han till Katniss.
Rue följer bakom Katniss och Peeta när de fortsätter genom stationerna. Hon är duktig på många saker för att vara så liten. Men Peeta har alltid intalat sig att 'storhet' inte är en garanti för styrka. På samma sätt som ålder bara är en siffra. Man ska inte underskatta folk av deras utseende att döma...
Tiden går alldeles för fort. Nu har det blivit dags för träningen. En efter en går deltagarna in till spelledarna och får på sig en viss tid att visa dem vad man går för. Nu är det bara två kvar före Peeta... Han går in näst sist. Nu är det bara Rue före... Hon går in... Bara han och Katniss väntar nu. Rätt som det är får Peeta klartecken att gå in. Han ställer sig upp. Då säger Katniss helt plötsligt:
"Kom ihåg vad Haymitch sa om vikterna."
Peeta blir överrumplad. Han kan ju se till att önska henne lycka till nu...
"Japp. Och du... Se till att sikta rätt."
Fan. Nu sabbade han det. Men han har inte tid att tänka på det nu. Han kommer antingen göra succé eller orsaka en katastrof. Tur att han inte blir filmad...