Tack så mycket
<3
Okej,den här delen blev jag inte så nöjd med men jag lägger ut den ändå..
)
Kap. 3
Det känns som om jag slungas mellan drömmar och verklighet i evigheter innan jag ser solen börja täcka himlen med sitt gulskimriga ljus.
Jag sträcker på mig i Alexanders grepp och drar in ett djupt andetag för att rensa lungorna. Alexanders ögonfransar fladdrar till och jag ser att han är klarvaken efter ett ögonblick. Jag ler prövande mot honom och får ur mig ”Nu gäller det”. Han nickar tyst och kramar mig hårt innan vi båda reser oss från sängen och går ut till mor och far. De är redan i full gång med att göra iordning våra syskon och säger åt oss att skynda med att fixa oss. Jag tvättar ansiktet och överkroppen med vatten från en hink strax utanför skjulet och skrubbar bort smuts på benen med en väl använd trasa bredvid.
När jag går in i huset igen ser jag att mor har lagt fram en alldeles ny klänning på den ensamma stolen i huset, den som mor oftast sitter och stickar på. Men den här klänningen är inget vanligt broderi.
Den här klänningen är ljust beige med armbågslånga ärmar och ett marinblått sidenband i midjan. När jag kollar noggrant ser jag att hon till och med har plockat mörkblå blommor och fäst dem i den nedre stycket på den otroligt vackra klänningen.
Jag vänder mig storögt mot mor som ler ett av sina sällsynta leenden. ”Jag tänkte att du skulle få ha något speciellt idag” säger hon och jag nickar innan jag vänder mig mot klänningen igen, tar upp den i min famn och går mot familjens sovrum för att byta om. Där finner jag redan Alexander i en liknande, beige skjorta och ett par mörka byxor. ”Stiligt”. Han höjer ögonbrynen åt min sarkasm och knuffar till mig innan han lämnar rummet. Jag byter om och sätter upp mitt hår i en prydlig knut och ställer mig framför en stor metallskärm som vi använder som spegel, för att beundra klänningen. Jag slätar ut några hårstrån på håruppsättningen medan jag tänker på hur nervös jag är för Alexanders skull. Som tur är behöver jag inte oroa mig för småsyskonen eftersom den äldsta bara är 10, men snart så är det dags för dem också.
Slåttern håller till på torget, någon kilometer ifrån oss så vi börjar gå någon timme innan för att komma dit i tid. Gör man inte det, kan man nästan räkna ut att straffet blir högt, det blir det oftast här i elvan.
På vägen håller jag Alexanders hand hårt innan jag ser min bästa vän Lucretia och skyndar upp bakom henne för att överaska henne med en puff på ryggen. Hon vänder sig om och ser mig rätt in i ögonen, man ser att hon har gråtit. När hon ser mig ler hon så brett hon kan för att dölja hennes rädsla men jag kan genomskåda henne. Jag har känt Luc nästan hela mitt liv och hon är mer lik en syster för mig än någon annan. Det finns bara en som står mig närmre, Alexander.
Mina händer sträcks ut för att fatta hennes och jag ler tillbaka. ”Det kommer att gå bra! Det finns över femtusen ungdomar här, du kommer inte bli dragen”. Jag önskar bara att jag kunde intala mig själv samma sak. Luc har alltid varit den lite skygga, rädda flickan som inte gör en fluga förnäm. Bara tanken på att jag avrättar djur varje dag kan faktiskt bringa fram hennes tårar. Hon påminner mig ofta om hennes största rädsla, att bli vald, och eftersom hennes äldre syster faktiskt dog i hungerspelen för fem år sen så förstår jag henne fullt ut, och hon vet att chansen att bli vald finns.
Hon ler faktiskt på riktigt den här gången och hon ger mig en snabb kram innan jag vänder mig om för att nu möta min familj och ansluter mig än en gång till dem.
Vi kommer fram till torget som är oigenkännligt eftersom smutsen som så vant ligger där, är borta. Stenplattornas egentliga, ljusa färg visar sig och inhägnader är utspridda över åskådarplatsernas markyta medan scenens är så när som tom på folk. Endast ett par stolar och en mikrofon täcker den.
Jag står nu i en av inhägnaderna närmast scenen med de andra flickorna från mitt område här i distriktet och kramar hårt Lucs hand.
Min plats är i perfekt läge för att se både Alexander och min familj och jag börjar känna hur det dunkar i bröstet på mig. Snart är det över, tänker jag lugnande för mig själv och hinner ta cirka 7 djupa andetag innan platsen framför miken inte längre är tom. Där står nu en välklädd man och ler ett falskt leende som hela distrikt 11 beskådar. Ägaren till leendet är ingen mindre än Edmund Norris, en självupptagen, högfärdig man som inte gör något annat än skryter om sig själv och sina deltagare.
Han ger ifrån sig ett lågt skrockande innan det ekande ljudet av hans röst tar upp tystnaden på torget.
”Välkomna allihop, till slåttern inför det 37:e årliga Hungerspelet”. Hans ögon rör sig längs med publiken.
”Nåja, det är väl ingen idé att ödsla tid på onödiga hälsningar, eftersom vi alla bara tänker på en sak. Vem som kommer bli vårt distrikts kämpe. Men först tar vi och tittar på en film från huvudstaden”.
Han vänder på sig och sätter sig på den enda lediga stolen innan en film visas upp på den stora skärmen bakom honom.
Filmen är samma som varje år, om hur distrikten förrådde huvudstaden med ett uppror och som straff är vi tvungna att offra två ungdomar, en av varje kön, att stridas till döden på en arena, tills bara en överlever.
Edmund återvänder vant till sin plats vid mikrofonen och berättar att för en gångs skull får männen börja.
Han går fram till en stor glaskula som fylls av flera tusen lappar innan han börjar gräva i den. Handen greppar tag i en lapp någonstans i mitten på kulan och drar långsamt upp den.
”John Fitzroy!” ropar han ut och ett par mummel sprids i skaran av ungdomar innan en normalbyggd, blond pojke blir utdragen ur den för att bli framputtad på scen.
Hans blonda hår är ovanligt här i 11 och det får mig på något sätt att fästa mig vid honom. Han är ovanlig, precis som jag, tänker jag innan en annan tanke slår mig. Han kommer troligen vara död om en vecka.
Han verkar inte rädd, utan mer arg på något sätt. Innan jag hinner tänka mer på pojken dras en lapp upp ur tjejernas glaskula och Edmund tar ett andetag innan han läser upp den osaliga flickans namn.
”Lucretia Claw”. Jag känner att handgreppet från Luc lossnar och innan jag hinner kolla åt hennes håll ligger hon på marken.