Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Regler/Instruktioner för rollspel

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Ghoul
President
President
Ghoul


Kvinna

Inlägg : 257

Distrikt : 5

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimelör apr 07, 2012 11:50 pm

Så du vill rollspela, eller lära dig att rollspela? Då har du kommit rätt! Se till att du läser det här så du förstår allting och alla regler! Very Happy

För nybörjare
(om du redan kan det här kan du skippa...)

Rollspel går ut på att man låtsas vara en annan karaktär genom att skriva ur denne persons perspektiv och vad denne skulle gjort i en särskild situation. Det är ett jätte kul sätt att låta fantasin flöda och umgås. Rollspelning på Panemportalen gör man genom att skriva det som händer med ens karaktär i en tråd.

Ett exempel på ett inlägg kan vara så här:

Katniss vandrade vidare i skogen, hon hade ingen aning om var hon var någonstans. Och hon behövde verkligen dricka snart. Hennes mun var lika torr som öknen runt om henne. Hon hade hoppats på en annan arena - en skog kanske? - men som vanligt hade oddsen inte varit henne gynnsamma. Plötsligt såg hon någon lite längre fram, hon kunde se en skugga i sanden. Hon smög sig fram mot skuggan och när hon var tillräckligt nära. Hoppade hon.

Som du ser så har jag skrivit allt i dåtid (vandrade, vidare, hoppade..) och det är skrivit i tredje person (istället för jag vandrade så skrev jag Katniss vandrade. Hon vandrade hade också funkat.)

Godmoding

Vet inte om det finns ett svenskt ord för det haha.
God-moding är när man styr en karaktär som inte är ens egen utan tillåtelse. T.ex:

Katniss vinkade mot Peeta, men Peeta vinkade inte tillbaka istället slängde han sig mot henne och gav henne en stor kram. Katniss som inte var beredd på detta ramlade bakåt och slog i huvudet. Peeta skyndade sig med att dra upp henne igen och skrek. "Förlåt Katniss!"
Katniss som hade ganska ont gjorde ett flertal grimaser innan hon svarade "Det är lugnt."


I det här inlägget, styr personen som skriver både, Katniss och Peeta (vi säger att den som skriver rollspelar Katniss, och en annan medlem spelar Peeta). Nu kanske det är så att den andre medlemmen inte alls hade tänkt krama Katniss utan kanske springa därifrån istället. Det är det som kallas god-moding. Och det är inte tillåtet.
Det helt ok att spekulera om händelser, önska eller tänka om vad den andre kanske gör. Ungefär så här:

Katniss vinkade mot Peeta, och hon hoppades för guds skull att han tänkte vinka tillbaka. Annars skulle det ju se rätt pinsamt ut för henne.

Förstår ni skillnaden? Wink

Metagaming
Vet inte om det finns ett svenskt ord för det här heller haha...

Metagaming är när ens karaktär vet något de inte alls borde ha någon aning om. Även om du har vetat om allt en annans karaktär har gjort, så betyder inte det att din karaktär gör det. För karaktärerna kanske inte ens är på samma ställe. Det här är ett exempel på metagaming:

"Katniss, du kan inte dumpa honom han är för bra för dig!"

Hur vet din karaktär att Katniss ens hade tänkt i dom banorna? Det är sådant man måste tänka på när man rollspelar och särskilt om man möter en ny person. Du kanske vet allt om den nya personen men det gör inte din karaktär om de aldrig träffats.

OOC

Skulle du vilja lägga till ett meddelande som inte alls hör till rollspelet? Enkelt! I antingen början eller slutet av ett inlägg så skriver du ((OOC: ditt meddelande hääär!)) och så är det klart! Även när man ska svara, svarar man inom ett ((OOC: svar!)). Men du får aldrig skriva ett OOC meddelande mitt i rollspels inlägget. OOC betyder Out Of Character.
___________________________________________________________________________________________

Det där var det grundläggande antar jag, har du några frågor är det bara att fråga, för jag förstår om det är svårt i början. Här är de enkla reglerna för att starta ett rollspel:


  • Ska du ha ett privat rollspel (med speciella personer som ni har bestämt tillsammans) skriv det då antingen i tråd rubriken eller högst upp i ditt första inlägg.
  • Håll det på rätt nivå, inget sex och även om det är Hungerspelen inte för mycket våld. Håll det på en normal grad.
  • Försök att följa det ovanstående om godmoding, metagaming och ooc meddelanden. Det blir lättare för alla. Om du har problem kan du alltid fråga!
  • Det spelar ingen roll om din karaktär är karriärist, ingen har övermänsklig styrka eller 100% bra egenskaper. Balansera ut det hela, karaktären måste ju vara dålig på något också.
  • Håll en trevlig ton, och framför allt ha kul!


By the way, antar att det kan komma mer och så men för tillfället duger det! :3

HAR NI FRÅGOR? KONTAKTA SPONSOR ELLER TRIBUTE!
Det är bättre att fråga för mycket om man inte förstår än att faila stort..


Senast ändrad av whirlwind den tis apr 10, 2012 12:56 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
https://panemportalen.swedishforum.net
Katniss
Tribute
Tribute
Katniss


Kvinna

Inlägg : 339

Distrikt : 12

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimetis apr 10, 2012 12:43 am

Tack får att du tog mig och Skitbo som alternativ xD
Till överst på sidan Gå ner
http://www.jordan.studio.nu
Ghoul
President
President
Ghoul


Kvinna

Inlägg : 257

Distrikt : 5

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimetis apr 10, 2012 12:50 am

Yes kände för att göra det haha Cool

Känns som allt det här är waaay too complicated, jag har ingen aning? xD
Till överst på sidan Gå ner
https://panemportalen.swedishforum.net
Katniss
Tribute
Tribute
Katniss


Kvinna

Inlägg : 339

Distrikt : 12

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimetis apr 10, 2012 12:52 am

Nej det e inet komplicerat skrivet men tillägg:

HAR NI FRÅGOR! KONTAKTA SPONSOR ELLER TRIBUTE!
Det är bättre att fråga för mycket om man inte förstår än att faila stort.. Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.jordan.studio.nu
Peeta
Tribute
Tribute
Peeta


Kvinna

Inlägg : 307

Distrikt : 12

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimetis apr 10, 2012 5:11 am

Katniss skrev:
Tack får att du tog mig och Skitbo som alternativ xD

Tyckte att det var lite charmigt jag :3
Till överst på sidan Gå ner
Sukima
Medborgare
Medborgare
Sukima


Kvinna

Inlägg : 3

Distrikt : 6

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimetor maj 10, 2012 6:44 pm

Godmoding:
Tja, detta är ju då inte ett svenskt namn, men på sidor där jag har varit har det kallats powerplay, förkortat PP.
Till överst på sidan Gå ner
Ghoul
President
President
Ghoul


Kvinna

Inlägg : 257

Distrikt : 5

Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitimefre maj 11, 2012 1:11 pm

Jo har sett det men har glömt att ändra men tack så jätte mycket för att du hjälper till! Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://panemportalen.swedishforum.net
Sponsored content





Regler/Instruktioner för rollspel Empty
InläggRubrik: Sv: Regler/Instruktioner för rollspel   Regler/Instruktioner för rollspel I_icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Regler/Instruktioner för rollspel
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Rollspelsforumet-
Hoppa till: